tirsdag 18. juli 2017

Små notatblokker med metallpaneler - trinn for trinn.

Jeg slår et slag for god gammeldags metall/aluminiumstape i dag! Tidlig i min scrappekarriere lekte jeg med denne tapen i kombinasjon med kort og syntes det var så morro. Nå fikk jeg SÅ lyst å utfordre Marabu sin Mixed Media Art Spray, og se hvordan den ter seg sammen med metaller ;) 

Jeg har hatt disse søte små notatblokkene i kraft liggende en stund. På tide å gi de litt dekor, slik at de ikke støver ned. Her kommer en trinn for trinn veiledning på hvordan jeg har gått frem. Og nå kommer det en hel del bilder altså, så bare hold ut :D

Jeg starter med en liten liste over hva jeg har brukt av grunnutstyr, dekor kommer på slutten:
* 5 stk notatblokker i craft str ca 10x10cm
* Amsterdam standard akrylic maling i fargen sort.
* Metall/aluminiums tape. (kan skaffes på feks biltema).
* Papicolor natur kraft kartong .
* Embossingfoldere (her har jeg brukt en fra Sizzix og to fra Marianne Design.)
* Dobbelsidig tape eller limprodukt etter ønske. (Jeg bruker 3L sin E-Z runner dispenser + flytende lim).

Jeg starter med å grunne notatbøkene mine først. Dette er så klart valgfritt, men jeg ønsker en litt hardere effekt mot metallet til slutt. Digger denne malingen, den tørker fort og dekker godt. OG den er meget dryg i forbruk. Jeg har hatt min tube på 120ml i flere år uten at den tørker opp.

Trinn to er å klargjøre panelene jeg skal leke med. Jeg har målt opp kraft kartong slik at den passer til notatbokens str, og jeg lager panel til både forside og bakside. Dvs at jeg her har målt opp 10 sider som jeg deretter dekker med aluminiums tape. Tapen er lett å legge på siden den har lim på baksiden, og med fingertupper eller en bone folder, retter jeg ut alle skrukker og fester den på baksiden. Jeg må skøyte midt på, men det blir ikke synlig til slutt.

Slik ser panelene ut når de er dekket og klare til å bli tørr-embosset eller preget som det også kalles.

Så kjører jeg ett og ett panel igjennom big shoten inne embossing folderen. Her er det greit å være obs på at du kan få to effekter av folderen: på ene siden vil mønsteret "poppe opp" fra underlaget. Dvs at her vil hjertene komme opp. Legger du panelet andre veien, vil mønsteret "synke ned" i underlaget, dvs at hjertene blir nedfelt i stede. Jeg testet begge, og syntes "popp opp" ga best effekt. Smak og behag :)

Her er resultatet etter å ha preget panelene. Så var det bare å gå i gang med testing av spray! Jeg startet med hjertepanelene.

Jeg opplevde fort at fargene bandet seg litt for mye etter mitt ønske, og at de også tørket meeeeget langsomt på ren metall. Testet litt med varmepistol, men da blåste fargene litt for mye utover. Så da var det å knekke koden for å få fargen til å feste. Her har jeg forøvrig brukt Marabu Mixed Media Art Spray i følgende farger:  Lavender - Raspberry - Caribbean Blue.

Løsningen min ble å grunne metallet med Amsterdam Standard Titanium White. Denne bruker jeg til alt mulig, det er mitt svar på gesso ;) Så var det bare å kjøre i gang med spraying igjen!

Denne gangen med Marabu Mixed Media Art Spray i følgende farger: Caribbean Blue - Reseda. Og nå ble prosessen mye bedre: Fargene tørket raskere og blandet seg mye mindre. Jeg kjørte på med flere prosesser, for å få noen litt skarpere felt.

Her ser dere ferdigfargede paneler før videre behandling. I tillegg til tidligere nevnte farger, har jeg også brukt art spray i fargene: Sitrongul - Chilli - Sky Blue. Neste trinn var å prøve å dra fram den metalliske effekten igjen, og det lot seg lett gjøre med litt fint sandpapir. Jeg pusset lett over de opphøyede partiene, slik at de ble blanke igjen, før jeg festet panelene til notatbøkene mine og startet med dekor.

Her ser dere min første bok, der jeg farget panel uten grunning først. Her har jeg brukt chipboard hjerte fra Papirdesign, samt ord banneren som også er derfra. I tillegg har jeg brukt blomster fra I Am Roses. Litt gesso her og der.

Bok nr 2 med panel som er grunnet med gesso først, så sprayet. Her har jeg dekorert med chipboard hjerter og dotter fra Papirdesign. "Bestevenner" er en chipboard fra Scrapiniec, den er sprayet med Marabu Mixed Media Art Spray i fargen Sølv.

Bok nr 3 ble litt røffere. Dekor er dotter fra Papirdesign, chipboards fra både Scrapiniec og Wycinanka, som er sprayet med Marabu Mixed Media Art Spray i fargen sort. Jeg har også lurt inn litt washitape med filmrull effekt :)

Bok nr 4 i litt mørkere stil. Her har jeg brukt pynteknupper og vokset hyssing fra Kort og Godt, vellum papir og chipboard fra Scrapiniec, denne også sprayet i sort. Jeg har kledd en knapp med aluminiumstape for å fremheve metall effekten. 

Den siste boken ble i ekte patriotisk norsk stil, kanskje passende .for 17 mai minner? Her har jeg brukt osteklut, washitape, chipboard fra Wycinanka, blomster fra I Am Roses og små chipboard stjerner.

Sluttresultatene ble varierte og moro spør du meg ;)
Alle produkter fra Marabu og Amsterdam føres gjennom Global Hobby og Kunst her i Norge. Nydelige produkter å jobbe med, anbefales å testes!

Og da var bilderaset mitt over, og jeg håper dere har hatt glede av å se veien bli til mens jeg gikk rundt i "metall og spray" land. Har dere erfaring med metalltape eller art sprayer som dere vil dele? Legg gjerne igjen en link i kommentarfeltet så jeg får se :D

Elin



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar