søndag 13. mai 2018

Don't be afraid...

Mixed media kommer i mange farger og uttrykk, og selv om jeg har rusket litt liv i den gode gamle vintage stilen min i det siste, er det noe med denne mixed media stilen som bare skriker etter min oppmerksomhet...  Og jeg lar meg fascinere av alt fra fargerike lekre produkter, til stensiler og stæsj og bling! En enorm verden av ymse ting og tang som man kan gå seg vill i.

MEN... Trenger mixed media å være avansert? Trenger det å være kostbart? Trenger man å ha masse fancy utstyr og produkter? Nope :D Noe jeg tenkte å bevise nå:
Har du en bakside på en tegneblokk? Har du litt acrylmaling? Har du fingretupper? Litt bokstaver og en hvit penn? Og kanskje en stensil og et bakgrunsstempel? Let's go!


 Jeg slår et slag for acryl maling! Her har jeg brukt Amsterdam Acryl i fire ulike toner: Gul, blå, rød og hvit. Mer trenger du ikke. Litt fargelære før vi starter ;) Gul + rød = orange. Rød + blå = lilla. Så er det bare å blande og mikse og leke.

Jeg har grunnet en A5 plate (baksiden av en tegneblokk) med gesso. Her KAN du bruke hvit akryl om du vil, men gesso er mer motstandsdyktig. Om du ikke vil grunne, er det også helt ok med akrylbilder som dette... vi skal ikke spraye og bløte det opp.


Jeg har påført fargene med finger, blandet litt på bildet og litt på plastmatta mi. Jeg har brukt en stensil for å få litt variasjon i bilde, men fortsatt brukt fingeren og de samme fargene. Eneste jeg har prøvd  å tenke på, er at jeg legger litt motsatte kontraster med stensilen. Mørkt på lyst ol.

Når malingen tørker (denne prosessen kan fremskyndes med en varmepistol, men det er ikke et must), har jeg brukt et bakgrunsstempel fra Papirdesign til å lage litt liv i siden. 


Til sutt har jeg satt på bokstaver med ønsket tekst/tittel. Jeg syntes de ble litt "borte" i fargene, så da tok jeg min Sakura Gel Roll penn i hvit, og outlinet alle bokstavene. Geniale penner må jeg si, de fester så godt på alle slags underlag og blir godt synlige.


Jeg har bevist påført de mørkeste fargene ut mot kantene, og lagt lysere felt inn mot midten. Dette for å skape et fokuspunkt hvor bostaver, motiver, sitater ol får mer oppmerksomhet og blir bedre synlige.


Denne gangen har jeg valgt å dekorere baksiden også! Dette kortet er, bare til opplysning, mitt personlige motivasjonskort i en periode med store livsstilsendringer. Derfor har jeg også valgt sitatene mine ut fra hva som trigger og motiverer akkurat meg :) Jeg har brukt samme teknikk som på fremsiden, men har i tillegg brukt en ekstra stensil med hvit akryl for å variere litt. 


Som dere ser, er det ikke mye som skal til for å skape både liv og spenning i bildet.


Så da spør jeg en gang til: Har du en bakside på en tegneblokk? Har du litt acrylmaling? Har du fingretupper? Litt bokstaver og en hvit penn? Og kanskje en stensil og et bakgrunsstempel? 
Da vil vi gjerne se hva du får til :D

Et stort utvalg Mixed Media produkter og amsterdam acryl føres av Global Hobby og Kunst her i Norge. 

Elin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar