tirsdag 14. august 2018

Beautiful just the way you are.

Hei flotte lesere. I dag har jeg et  mixed media lerret å vise dere. 
Det er ikke ofte jeg har laget lerret tidligere, men denne gange var det en spesiell annledning: Min flotte niese og guddatter var konfirmant i vår og da krevde det at tante trådde til med noe ekstra! Jeg hentet masse masse tips fra denne tutorialen fra Katrine HER. Denne kan virkelig anbefales til dere som har lyst å teste mixed media lerret selv.

Før jeg går i gang, vil jeg bare si at jeg har fått tillatelse av min niese til å vise frem bilde av henne i bloggen (tusen takk Nora <3). 


Da kjører jeg i gang et bilderas med masse beskrivelser av prosessen min! Og her ble veien til mens jeg gikk: Jeg hadde et utgangspunkt i dette nydelige bilde, samt en rund finerplate med ca 30cm diameter. Da Nora ikke er så veldig ivrig på sterke farger, og mamman sa at petrol var ønskelig (samt at sort, sølv og hvit var tema til konfirmasjonsdagen), begynte jeg å spekulere fælt....

Jeg grunnet platen med Marabu Mixed Media Gesso i sort. Deretter brukte jeg Marabu Mixed Media Paste sammen med stensil og spatel for å skape tekstur i bakgrunn. Farge på paste spiller liten rolle, siden jeg skal grunne alt med sort gesso etterpå. Grunningen er viktig for å lage bariere på bakgrunn, slik at sprayer og malinger ikke trekker inn i bakgrunn. Jeg la på tekstur i form av både tekst, klokker og div mandalamønster i området rundt der bildet skulle sitte.


I flere prosesser bygget jeg opp med paste, lot det tørke, malte med gesso og gjentok til jeg ble fornøyd. Så la jeg på grovere struktur i form av blonder fra Kort og Godt. Jeg hadde også forhåndsvalgt chipboards jeg ville ha med, både ramme og tekst. Så disse ble også grunnet i sort gesso. 

Så kom det spennende: Å bygge opp ønsket farge. Jeg begynte med Marabu Mixed Media Art Sprayer i fargetonene gul - grønn - petrol. Sprayet og tørket, sprayet og tørket. Ble aldri fornøyd med sluttproduktet og måtte legge bort hele opplegget. Til etter vi hadde vært på et spennende kundebesøk hos Global Hobby og Kunst. Da fikk jeg se et nydelig produkt som fanget meg HELT: Amsterdam Acrylmaling PEARL <3

Bilderesultat for amsterdam pearl

 Oh my sier jeg bare, de er så lekre! Jeg fikk en helt ny ide, måtte kjøpe et sett med 6 ass. pearl-farger, og tilbake ved scrapepulten ble altså lerretet på nytt svartet helt ned og en galakse tok form!


Jeg limte på noen bling stickers fra Kort og Godt, i varierende størelser, som jeg tenkte skulle illustrere stjerner og planeter. Grunnet disse og begynte å svampe på herlige perlefarger i blå, lilla, rosa toner. Med litt tips og triks fra o store internett, bygget det seg opp en galakse fremfor meg og jeg ble kjempefornøyd med resultatet.


Perlefargene fremhevet virkelig både struktur, mønster, blonder, tekst og alt liksom. Da jeg så meg ferdig med oppbyggingen, vannet jeg ut litt Amsterdam Acryl Titanium White, og brukte den til å splatte på hele lerretet for å få frem masse små stjerner.


Tittelen på bildet ble veldig flott synlig med blå og lilla pearl farge, og selv om det ikke er så lett å se på bildene, så gir disse malingene et magisk skimmer og skinn til bildet. jeg syntes også motivet mitt kom veldig godt frem i denne galakse-verden.


Så hva lært jeg av denne prossesse? Jo, blir du ikke fornøyd så start på nytt! Genialt med gesso som grunning, da kan du jobbe lag på lag på lag uten å ødelegge noe. Erfaring nr to: Velg kraftige chipboards som tåler en støyt, for de er vanskeligere å grunne og trekker mer veske en man skulle tro. Erfaring nr tre: La alt tørke godt, mye og lenge. Bruk gjerne varmepistol, men da forsiiiiktig og la det tørke enda litt ekstra etterpå ;) 


Produkter fra Amsterdam og Marabu distribueres igjennom Global Hobby og Kunst her i Norge. Ta en titt innom hjemmesiden deres for å finne din nermeste forhandler. 

Jeg blogger dette innlegget hos Scrappelyst også, ta turen innom og sjekk vår flotte inspirasjons- og utfordringsblogg.

Elin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar