mandag 18. mars 2019

1 ark = 9 kort i ulik størrelse.

Er det mulig? Å få 9 kort ut av 1 ark kartong? Spør du meg, så er svaret ja. Og jeg tenkte å ta dere med på en liten trinn-for-trinn veiledning til hvordan et 30x30cm ark kan deles opp i 9 ulike små kort. Her kommer en liten "sneak peak" på sluttresultatet, før jeg går i gang ;




Dette har jeg brukt i min prosess:
* 1 stk kraftkartong str 30x30 cm.
* 1 stk mønsterark str 30x30 cm.
* 2 stk sort kraftkartong til å lage kortbaser med (dette er valgfritt).
* Fritt valg av dekor, blomster, tekster, stempler, motiver ets.
* Skjærebrett.
* Distress tool.
* Blekk til sverting av kanter.
* Lim eller tape etter eget ønske.

Da blir det bilderas med forklaringer!

1. Finn ditt ønskede 30x30 kartongark. Jeg valgte hvit kvistkartong fra Papicolor, bare fordi jeg elsker disse arkene. Du velger så klart fritt i farger og utførelse etter eget ønske.

2. Del opp arket for å få 9 stk små kort. Mine mål ble slik: 3 stk 10x10 cm, 2 stk 5x15 cm, 2 stk 15x10 kort og 2 stk 5x10cm kort. Du kan selvsagt velge å dele de annerledes: Mindre eller større, og du kan velge om de skal stå eller ligge når de skal dekoreres.

3. Velg ditt ønskede mønsterark, eller om du vil bruk rester. Jeg valgte dette fra Studio Light til mine kort, og bruker samme prinsipp som over: Deler opp et ark til samtlige 9 kort. Den eneste forskjellen jeg gjør er å kutte disse panelene bittelitt mindre for å få en hvit ramme rundt mønsterarket (fra kartongen bak).

4. Slik ser det da ut, når mønsterarket også er kuttet til. På siden ser dere det lille som blir av svinn i dette prosjektet, er det ikke kjekt? :D Så er det videre til motiv!

5. Motiv: Her velger du akkurat hva du vil! Jeg hadde liggende et koselig ark med masse fine tekster fra Papirdesign som jeg ønsket å bruke her, så da klippet jeg det opp og la de enkelte tekstene utover som et ca utgangspunkt for pynting. Så er det på tide å gå i gang med ett og ett kort ;)

6. Til slutt ble mine kort slik! Nå mangler bare å montere de på baser, for jeg liker veldig godt å kunne skrive inni kort. Her kan man jo velge å droppe baser om man vil, bare lage hull og bruke de som tags for eksempel, eller bare bruke de akkurat som de er.

Sluttresultatet av 3 stk 10x10 kort på sort base: Dekorert med litt blomster fra bl.a I Am Roses, litt blonder, litt kakeservietter, litt halvperler, litt hamp og knapper :) 

Personlig synes jeg den mørke kanten fra kort basen gjorde seg veldig godt, den fremhevet selve kortet godt. Sirkelen er stanset ut med dies fra Marianne Design.

2 stk 5x15cm kort ble slik. Jeg valgte å pynte et stående og ett liggende, bare for å vise variasjonsmulighetene. Dekoren her er fra blant annet Kort og Godt som har både lekre blomster, knapper og pyntebær.


2 stk 15x 10 kort ble seende slik ut. 


Til slutt 2 stk 5x10cm kort. 

Så da tenker jeg vi er enige om at 9 kort på 1 kartong går veldig fint? Og korthyllen min har fått påfyll til mange fine anledninger.

Takk for at du tok deg tid til å titte gjennom innlegget, og forhåpentligvis lot deg inspirere til å prøve du også ;)

Produkter fra Marianne Design, Studio Light og Papicolor distribueres gjennom Global Hobby og Kunst. Sjekk gjerne ut din nærmeste forhandler HER.

Elin.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar