fredag 12. mars 2021

Art is a way of living

Jeg har lekt  meg med min gode gamle Marabu Mixed Media Art Journal (str A5) igjen. Og jeg må innrømme at selv om det er moro å leke med ulike str og format, så er og blir dette min favoritt størrelse.


Jeg tester ut rispapir om dagen, det er jo så utrolig mange kule motiver å velge i. Og det skaper så vist en litt annen effekt på sidene mine. 

Fremgangsmetoden min er ganske lit fra gange til gang. Jeg begynner med å skape litt struktur i siden, her med washitape fra bl.a StudioLight. Jeg har begynt å bruke litt bredere taper også, spesielt midt på siden, for å gjøre den sterkere. Deretter grunner jeg med Amsterdam Transparent gesso. Jeg velger ofte å starte med transparent for å ikke skule struktur og mønster i tapen, og går heller over med Amsterdam hvit gesso i etterkant, der jeg vil blende mer.


Jeg velger meg ut et motiv av rispapir og fester det på ønsket plass med Amsterdam Gel Medium Matt.
Deretter legger jeg på struktur med Marabu Acryl Paste (Vanlig hvit, uten korn) med stensil.
Så er det bare å tørke siden og slippe fantasien løs med farger og sprayflaske. 
På denne siden har jeg kombinert akvarellfarger (jeg har brukt Art By Marlene sitt "Bould" skrin) og Stabilo woodies. Jeg jobber med vann på sprayflaske, samt med waterbrush fra Sakura KOI. Genialt redskap som finnes i mange ulike str. Den fylles med vann og du bestemmer hvor mye som skal komme ut, basert på hvor hardt du trykker/klemmer.


Jeg synes waterbrush gir meg god kontroll på fargene, og ikke minst blendingen. Det er lettere å ta igjen farger i bilder og elementer, samt å få fargene til å gradvis fade til lysere eller mørkere partier. Når jeg er fornøyd med fargespillet i siden, tørker jeg og leter frem Sakura Pigma Micron pennene mine, tekststempel og vannfast blekk (sånn i tilfelle jeg ikke er helt ferdig med vannsølet mitt ;) Pennene er vannfaste og kommer i mange tykkelser, jeg bruker mest 01 til findetaljert arbeid, 03 og 05 til litt mer markerte felter. 


Tekst og tittel på AJ sider er ofte en dealbreaker føler jeg, det er det som setter prikken over i-en. Det er ikke alltid så lett å finne riktig tekst: Riktig mengde, str, palssering og form. Men med å prøve seg litt frem, legge på løst først, så finner man til slutt det riktige uttrykket. 
Her har jeg kombinert tekst fra Maremismallart og Dina Wakley. 


Avslutningen på prosjektene er ofte hvite splatter for min del, her har jeg brukt utvannet hvit akryl maling. Jeg føler at det er det hviteste av et hvite jeg får til.

Produkter fra Amasterdam, Sakura, StudioLight og Marabu distribueres via Global Hobby og Kunst i Norge. På deres hjemmeside finner du mer informasjon og din nærmeste forhandler.

Elin.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar