torsdag 6. august 2020

Hjemmelaget tag-journal.

Et nytt prosjekt har pågått her noen dager, og nå er det klart til å vises frem!
Jeg har laget min egen tag-journal fra bunnen av, etter tips og anvisning fra MaremiSmallart.
Art journaling har liksom blitt min greie, min terapi. Og det er SÅ gøy å lage sine egne utgaver av journals. Da får man ulike størrelser, former og variasjoner. Også er det så kjekt å kunne veksle mellom formatene man bruker!

Tenkte å vise dere hvordan albumet mitt ble, samt forsiden.


Albumet er laget med følgende utstyr:

* Prima tag pad (litt tykkere tags) 10 stk.
* Washitape i ulike bredder til å festetags med, samt skape en stabil "rygg"
* Kuttebrett og bonefolder.
* Flytende hurtigtørkende lim.



Kort fortalt delte jeg bunken i 2, altså 5 tags på hver side. Så kuttet jeg to og to i samme lengde, og foldet på likt, slik at sidene matchet. Deretter limes tagsene sammen først to og to, og skøyter og overganger forsterkes med washitape. får ulike uttrykk basert på lengde på tagen, samt printet på selve tagen. 


Slik ser forsiden på albumet ut. Her jar jeg brukt følgende produkter:

* Gamle boksider.
* Div Washitape.
Amsterdam Gel Medium Matt (til å feste elementer).
* Akvarell papir og akvarellmaling.
* Sakura Micron penner.
* Hugsnug bånd.
Charcroal (kull) blyanter til skyggelegging og detaljer.
* Pixie powder.


Framgangsmetoden er ganske lik vanlig journaling: Jeg skaper testur med boksider og washi, som fastes med gel medium. Deretter grunner jeg med transparent gesso. Når alt er tørket legger jeg på farger etter ønske: Denne gangen valgte jeg brunt og turkist.


Sommerfuglen er stemplet på akvarellpapir, før jeg farger den med akvarellmaling og klipper ut. Festes med gel medium. På denne siden har jeg valgt å fremheve naturlige skøyter og skjolder med en tynn Sakura Micron pen, for å skape litt interesse. Detaljarbeid er ofte det morsomste med art journaling etter min mening ;) 


Hugsnug har jeg farget med distress reinkere, teknikken er veldig enkel og den finner du HER om du ønsker å prøve selv. Hvite splasjer er laget ved å tynne ut Amsterdam Akryl maling i fargen Titanium white med litt vann.


Produkter fra prosjektet fås tak i via Global Hobby og Kunst her i Norge.
Deres hjemmeside finner du HER, er kan du sjekke om de har en levrandør i nabolaget ditt ;)

Elin.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar